Dodatek specjalny
WP Dodatek specjalny Partner wydania
Grażyna Burreczko , 7 stycznia 2019

Brodka i The Dumplings w sosie słodko-kwaśnym

Partner wydania
Tę trójkę łączy więcej, niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Monika Brodka i The Dumplings na wielkie zakończenie akcji T Mobile Electronic Beats POWROTY! przygotowali nową wersję przeboju "Granda". Wersję przewrotną i zaskakującą.

Gdy Brodka zaczynała występy w polsatowskim "Idolu", członkowie duetu The Dumplings chodzili jeszcze do szkoły podstawowej. Gdy ona pokazała światu “Grandę”, oni byli krok przed założeniem zespołu. Dzieli ich kilka lat, ale łączy sporo muzycznych tropów i fascynacji. The Dumplings dogonili w końcu Brodkę na osi czasu i wspólnie wzięli się za jeden z jej największych przebojów.

Monika Brodka wydała swoją pierwszą płytę, zatytułowaną po prostu “Album”, w wieku ledwie szesnastu lat. The Dumplings byli niewiele starsi, gdy na rynku ukazał się ich debiut “No Bad Days”. Cała trójka wystartowała w dość młodym wieku, a co za tym idzie – wszyscy musieli przejść przyśpieszony kurs dorastania i przystosowania do środowiska przemysłu muzycznego.

Justyna Święs i Kuba Karaś poznali się w 2011 roku. Minęło kilka lat, zanim nagrali, z pomocą producenta Bartosza Szczęsnego, swój debiut – “No Bad Days”. Płyta spotkała się z dobrym przyjęciem, zgarnęła Fryderyka za debiut, zaś słuchacze zachwycali się pomysłowością, talentem i naturalnością dwójki młodych ludzi. Czas pokazał, że to nie był projekt jednej płyty – niedawno zespół zaprezentował trzeci longplay, “Raj”, w międzyczasie zaś Justyna i Kuba rozwijali swoje talenty w innych projektach.

Monika Brodka, mistrzyni wizualnych metamorfoz, rozpoczęła od wygranej w polsatowskim Idolu w 2004 roku. Do tej pory nagrała cztery albumy studyjne, ostatni to “Clashes” z 2016 roku. Najwięcej szumu i nagród, w tym 4 Fryderyki (album roku pop, wokalistka roku, produkcja muzyczna roku oraz nagroda za teledysk do piosenki “Krzyżówka dnia”), przyniosła jednak “Granda” z 2010 roku. To właśnie tytułowy singiel z tego albumu poszedł na warsztat przy okazji projektu T Mobile Electronic Beats POWROTY!\

To chyba pierwszy raz, gdy Monika Brodka i The Dumplings spotkali się w muzycznym studiu. Ich wspólny rework piosenki “Granda” to wielkie zakończenie akcji Powroty. Idea projektu zakłada niecodziennie połączenia muzyczne, w wyniku których powstają całkiem nowe wersje dobrze już znanych kawałków. Do tej pory usłyszeliśmy efekty współpracy Kayah i Kękę (“Supermenka” z repertuaru Kayax), Katarzyny Nosowskiej i Zamilskiej (“Jeśli wiesz, co chcę powiedzieć” Nosowskiej) oraz Sistars i Bass Astral x Igo (“Sutra” z repertuaru Sistars). Na koniec został ten najodważniejszy i najmniej oczywisty duet.

Brodka i The Dumplings działają w muzycznej alternatywie, ale nie od dziś wiadomo, że oprócz zamiłowania do eksperymentów uwielbiają też dobre nośne melodie. Taka właśnie pojawia się w “Grandzie”, która dzięki produkcyjnemu talentowi Kuby Karasia nabrała nowego charakteru.

Wspomniane zamiłowanie do eksperymentów łączy całą trójkę artystów, co słychać doskonale na ich albumach – każdy kolejny etap ich karier powiększony zostaje o nowe brzmienia, odważne kroki czy eksperymentowanie z wokalem. W przypadku “Granda Rework” Brodka idzie jeszcze krok dalej – artystka wyreżyserowała zwariowany egzotyczny teledysk do utworu. Fanów Brodki raczej nie dziwi takie połączenie – piosenkarka znana jest z zamiłowania do azjatyckiej kuchni i samej Azji. Miała zresztą okazję koncertować w kraju kwitnącej wiśni. Podobnie jak The Dumplings.

Wspólne fascynacje Azją zaowocowały nie tylko zabawnym klipem, w którym w roli samuraja wystąpił mistrz dowcipu Karol Strasburger, ale przede wszystkim orientalnym brzmieniem reworku singla “Granda”.

Kuba Karaś już od jakiegoś czasu lubi zamieniać gitarę na elektroniczne efekty czy syntezatory. Podobnie rzecz ma się w nowej wersji “Grandy” – zamiast dobrze znanej, wściekłej i buntowniczej gitary, słyszymy orientalne ornamenty kojarzące się z muzyką azjatycką.

Odważne pozbycie się gitarowej zadziorności to nie jedyna ważna zmiana i dowód na to, że cała trójka artystów uwielbia testować nowe rozwiązania i wprowadzać w dobrze znane struktury elementy świeże, pozornie do siebie niepasujące. “Granda Rework” kipi od syntezatorowych brzmień, momentami zahaczającymi nawet o elementy disco. Do tego dwa wokale, Justyny Święs i Moniki Brodki, o jakże odmiennych barwach, które w nowej wersji “Grandy” brzmią niemal bliźniaczo podobnie.

Brodkę i The Dumplings łączy podobna historia – wszyscy zaczynali karierę w młodym wieku i dość szybko zostali rzuceni na głęboką wodę. Już na starcie czekała ich ciężka praca w studiu pod okiem doświadczonych producentów, trasy koncertowe, także za granicą, oraz presja, by tworzyć jak najszybciej i jak najlepiej. Tamte czasy na szczęście już minęły – dziś cała trójka ma o wiele więcej swobody niż wtedy, dlatego wszyscy mogą sobie pozwolić na zabawę i eksperymentowanie muzyką.

Połączyło ich jeszcze jedno – fascynacja Azją, tamtejszą kuchnią i kulturą. A z takich fascynacji, doprawionych ogromną porcją talentu, wychodzą najlepsze przysmaki.